Det var sjovt - men det er det ikke mere

Hvis man var heldig og lidt kreativ - og helst en blanding - kunne man godt før i tiden redde sig en god gevinst i konkurrencer hos firmaer, der var parate til at give rejser, penge, varer eller noget andet til gengæld for eksempelvis et lille, kækt slogan.

Ideen har uden tvivl været at skabe opmærksomhed i

skikkelse af en lille rask gang hjernevask:

Man sætter forbrugeren i gang med at tænke på et produkt, og næste gang forbrugeren er i supermarkedet, så er det det produkt, vedkommende vælger. For nu har man jo gået og tænkt sig meget over det - nok til at være nået frem til at skrive noget pænt om det.

For nylig faldt jeg over en artikel om en særligt heldig - og også særdeles dygtig - slogan-mager, der i tidens løb har reddet sig en hel del ganske udmærkede gevinster, takket være kække slogans, som firmaerne godt har kunne lidet. For eksempel for et køretøj: "En himmelsk bil til en jordnær pris".

Men den slags løjer har nettet sat en effektiv stopper for.

I stedet for kreative konkurrencer kører de fleste nu en eller anden tåbelig quiz, hvor man bare skal svare på et eller andet helt indlysende.

Ideen bag er i vore dage at få de deltagende til at lade sig stopfodre med et nyhedsbrev - og siger man ikke ja til det, kan man slet ikke deltage.

Og endnu værre: Ved at trykke "ja tak" til at deltage siger man også sommetider "ja tak" til at lade sig plage af fire-fem-seks firmaer, som derved får lov til at hjemlæse én med opringninger eller andre former for henvendelser.

Det bliver et "nej tak" herfra.